کتابخانه عمومی آیت الله احمدی شهرکرد
کتابخانه عمومی آیت الله احمدی شهرکرد

کتابخانه عمومی آیت الله احمدی شهرکرد

پیشنهاد کتابخوانی خرداد ماه






آواز بلند
نوشته: علی‌اصغر عزتی پاک
ناشر: شهرستان ادب
138 صفحه

«آواز بلند» عنوان چهارمین اثر داستانی علی‌اصغر عزّتی‌پاک است که از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب به بازار نشر عرضه شده است. «آواز بلند»، داستان انسان‌هایی است که سرنوشتشان به روزهای دفاع مقدس گره خورده است.
کتاب، ماجرای اضطراب‌های مادری است که امیدوارانه، چشم‌به‌راه آمدن فرزندش، هادی دارد که با رها کردن دانشگاه به جبهه‌ رفته است.
در داستان این کتاب، مخاطب با یک قهرمان مواجه نیست و شخصیت‌ها به‌نوبت نقش قهرمان روایت را ایفا می‌کنند. این شاخصه موجب می‌شود، شخصیت‌ها به یک نسبت در ذهن باقی بمانند. کتاب پانزده فصل دارد و هر فصل روایت یک روز از زندگی قهرمانان داستان است.
این کتاب با تصویرپردازی‌های دقیق و جذّاب، جزئی‌ترین صحنه‌ها و مکان‌ها را برای مخاطب ترسیم می‌کند و با زبانی شیوا روایتی اجتماعی-‌خانوادگی از دوران دفاع مقدّس را با نثری مناسب برای مخاطب امروزی بیان می‌کند.

مسیح کردستان
نوشته: نصرت‌الله محمود‌زاده
ناشر: ملک اعظم
240 صفحه

«مسیح کردستان» زندگینامه داستانی شهید محمد بروجردی است که به قلم نصرت‌الله محمودزاده نوشته شده است. کتاب به زندگی و فداکاری‌های شهید در دو برهه پیش و پس از انقلاب اسلامی می‌پردازد.

شهید بروجردی از مبارزان دوران انقلاب اسلامی و فرماندهان دلاور و خوش‌فکر سپاه پاسداران در جنگ تحمیلی بود که موفق شد با حُسن خُلق، هوشمندی و خلاقیت‌های ذاتی خود، خطر قطعی تسلط دشمن بر کردستان و سقوط این خطه شریف از سرزمین سربلندمان را دور کند. این شهید بزرگوار را به سبب رشادت‌هایی که در نجات کردستان از هجوم دشمنان ایفا کرد، مسیح کردستان نامیدند.

سرداران شهیدی چون صیاد شیرازی، متوسلیان، همت، ناصر کاظمی و کاوه برخی از چهره‌های شاخصی هستند که در کتاب «مسیح کردستان» از ایشان یاد شده است. این کتاب خاطرات ارزشمندی از شخصیت‌های برجسته دیگری مانند آیت‌الله بهشتی، آیت‌الله مطهری، آیت‌الله طالقانی و حضرت امام خمینی رحمت‌الله علیه را نیز نقل می‌کند.

این اثر علاوه بر معرفی شهید بروجردی در بیان ناگفته‌های فراوان بایگانی‌شده از تاریخ باشکوه انقلاب نیز توفیق چشمگیری داشته است. خواندن این کتاب به تمامی علاقه‌مندان داستان‌های تاریخی اجتماعی دوران دفاع مقدّس توصیه می‌شود.

غنچه دلتنگ (نگاهی نو به زندگی و شخصیت امام حسن علیه‌السلام)
نوشته: حسین سیدی
انتشارات: دفتر نشر معارف
240 صفحه

این اثر جلد چهارم از مجموعه‌ای چهارده‌جلدی است که هر یک به روایتی نو از سبک زندگی معصومین علیهم‌السلام پرداخته است. حسین سیدی برای نگارش این اثر به بیش از 500 منبع مراجعه کرده و از 229 عنوان از آن‌ها بهره گرفته است. این اثر به دلایلی متمایز از سایر آثار مشابه است؛ نخست آنکه نویسنده در تلاش بوده تا در این کتاب بر اساس منابع، یک سبک زندگی را ترسیم کند، یعنی نکات مطرح‌شده درباره معصومین علیهم‌السلام جنبه کاربردی در زندگی امروزی خواننده داشته باشد. دیگر ویژگی مهم کتاب نثر بسیار روان آن است و درنهایت اختصار مطالب که خواندن کتاب را برای عموم آسان‌تر کند.

عناوین فصول این کتاب عبارت‌اند از: خویشتن (مباحثی پیرامون زندگی شخصی و خصوصیت اخلاقی و رفتاری امام حسن علیه‌السلام اشاره دارد)؛ خداوند (مباحثی ناظر بر رابطه امام حسن علیه‌السلام با خداوند؛ مطالبی نظیر ایمان‌پذیری، حج‌گذاری، روزه‌داری و ...)؛ دیگران (مباحثی در مورد نوع برخورد امام با اقشار مختلف جامعه اعم از خدمتکاران و خویشاوندان، ایتام، دشمنان، ستمگران، سخن‌چینان و...)؛ فصل پایانی نیز درباره طبیعت است و نکاتی پیرامون سبک زندگی و عملکرد امام علیه‌السلام در مواجهه با طبیعت بیان شده است.


صراط
نوشته: علی صفایی حائری
انتشارات لیلة القدر
204 صفحه

«صراط» نام کتابی است از مرحوم استاد علی صفایی حائری که پیرامون مفاهیم عمیق و پیام‌های کمتر شنیده‌شده سوره حمد است. این‌که چرا حمد را ام‌الکتاب نامیده‌اند؛ چرا ما گرفتار معبودها هستیم و چگونه می‌توان از این سطح عبور کرد و به یگانه معبود حقیقی رسید؛ ملاک‌های شناخت حق از باطل؛ تبیین نقش مهم خلوت و تفکر در پیمودن راه خدا؛ تعیین مهم‌ترین ویژگی‌های سه گروه انعام یافته، مغضوب‌ها و گم‌شده‌ها که در پایان سوره حمد اشاره‌شده، برخی از مباحث این کتاب است که استاد صفایی با بیانی متفاوت و بدیع به شرح آن پرداخته است. وی برای شرح هرچه بهتر آیات سوره حمد علاوه ‌بر سایر آیات قرآن کریم از دیگر منابع مهم روایی نظیر نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز بهره برده است.

این کتاب هم مانند اکثر آثار استاد صفایی مخاطب را به تفکر و تعقل عمیق در مسئله هدف زندگی دعوت می‌کند؛ روش بحث به‌گونه‌ای است که مخاطب را از مباحث نظری صِرف عبور می‌دهد و دامنه تأثیر این بحث عمیق را به سبک زندگی و تصمیمات روزمره آدمی نیز گره می‌زند.

نظرات 1 + ارسال نظر
همیار رایانه 1396,03,02 ساعت 15:46

عکس زیبایی بود و خدا کودک دلبند شما را حفظ کند .
همیار رایانه پاسخگوی تلفنی سوالات ومشکلات رایانه ، موبایل ، تبلت ، لب تاب و ....
شماره تماس 9099071728
پاسخگویی به صورت شبانه روزی حتی ایام تعطیل.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.