کتابخانه عمومی آیت الله احمدی شهرکرد
کتابخانه عمومی آیت الله احمدی شهرکرد

کتابخانه عمومی آیت الله احمدی شهرکرد

آشنایی با شاعران استان چهارمحال و بختیاری : داراب افسر بختیاری


وی در تاریخ ۱۲۷۹ در نزدیکی تالاب چغاخور واقع در استان چهارمحال و بختیاری متولد شد.اجداد داراب افسر بختیاری به واسطه شخصی به نام حیدر خان  از نسل طایفه صادپاپی هستند. پدر وی آ اصلان احمد خسروی از بزرگان تیره احمد خسروی از طایفه زراسوند، هفت لنگ بختیاری و مادرش بی بی گوهر فرزند حسینقلی خان ایلخانی می‌باشد.

داراب افسر از سن سی سالگی شاعری را آغاز کرد.او آنچنان در سرودن اشعار بختیاری به شیوائی و استواری اهتمام نمود که اینک فرهیختگان دیار بختیاری او را پدر شعر بختیاری می‌نامند چنان‌که در مورد وی ملک‌الشعرای بهار نیز گفته بود: «کاری که فردوسی در زبان فارسی کرد، افسر در زبان بختیاری انجام داده‌است.»

شعر داراب با توجه به شرایط خانوادگی و اصالت ایلی و شرایط اقلیمی و اجتماعی دیار بختیاری سروده شده‌است و در حقیقت آیینه تمام نمای احساسات، عواطف و ذوق سرشار یک بختیاری تبار می‌باشد که سادگی و صفای انسان را بیان می‌کند و صمیمیت زندگی روستایی و عشایری را نشان می‌دهد که در کنار رنگ و بوی زندگی شهری و مشکلات اجتماعی تلاش می‌کند تا هویت عاطفی و انسانی خود را حفظ کند و آن شور و شادمانی صادقانه و بی ریای خود را نسبت به انسان‌ها آشکار می‌نماید تا افراد بتوانند در مسیر رشد تکامل انسانی قدم بردارند.

وی در سال ۱۳۲۰ در اصفهان ساکن شد. در سال ۱۳۳۷ دچار سکته شدیدی شد و در نتیجه نیمی از بدنش فلج گردید. در سال ۱۳۵۰ در اصفهان درگذشت و در تخت فولاد، تکیه میر بخاک سپرده شد.


اشعار داراب افسر در زمینه‌های گوناگونی از جمله عرفانی، عاشقانه، سیاسی و در قالب‌های قصیده، غزل، قطعه، و… سروده شده‌است.

دو کتاب از او برجای مانده‌است:

  • ترانه‌های محلی بختیاری
  • دیوان داراب افسر بختیاری

این دو تاکنون بارها به چاپ رسیده و مورد استقبال فراوانی از سوی بختیاریان قرار گرفته‌است.

اشعار

  • کلاریه
  • همیلا: مناظره 
  • عمرویه
  • رستاخیز مسجد سلیمان


آشنایی با شاعران استان چهارمحال و بختیاری : مرید محمدی


مرید محمدی، از شاعران پیشکسوت و برجسته بختیاری است. زادگاه وی استان چهارمحال و بختیاری شهر گهرو است.  فعالیت های وی، عمدتا در استانهای خوزستان و چهارمحال بختیاری بوده است

پس ازفارغ التحصیلی ازدانشگاه درسال 1357ه ش/1399ه ق/1978 م،«مرید»به«اندیمشک» بازمی گردد تا ادامه ی تدریس درمدارس مختلف آن شهر را بازهم دردست گیردوضمن هم نشینی با شاعرانی توان مدچون «حسین مهرآذین،شاهین دژشکن،اکبربهداروند،عبدالرحمن مهرآذین وابراهیم فراهانی»،در راستای ارتقای سطح دانش ادبی واجتماعی عمومی باهمراهی«حسین مهرآذین»به برگزاری جشنواره های متعددادبی،اجرای نمایش نامه های گوناگون وتاسیس انجمن ادبی متشکّل از دبیران«زبان وادبیات فارسی»شهرستان «اندیمشک» همّت گمارده و هم زمان با آغاز جنگ تحمیلی«عراق علیه ایران»  روی کرد تهیه وتنظیم اشعار حماسی در قالب  سوگ نامه هاونوحه های مهیّج تکریم گر فعّالیّت های «رزمندگان» در جبهه های مقاومت در برابر تجاوز نیروهای «عراقی»را وجهه ی فعّالیّت های ادبی خویش قرار داد،که ماحصل آن سرایش منظومه هایی با عناوینی چون «آسمان خون گریه کن»،«لشکر پیر خمین،عازم کوی حسین(ع)»می باشد.  

درسال 1362ه ش/1404ه ق/1984م برمبنای علقه های ایّام کودکی وخانوادگی،ایشان متقاضی انتقال به «چهارمحال وبختیاری»زادگاه مألوف خویش می گردندوازاین هنگام علاوه بر تدریس درمراکز تربیت معلّم «پسرانه ی شهید محمّدعلی رجایی» و «دخترانه ی شهید محّمدجواد باهنر»ودبیرستان های دخترانه وپسرانه«شهرکرد»ازسال 1363ه ش/1405ه ق/1985 م به همکاری در زمینه ی آموزش «زبان وادبیات فارسی» ومشارکت در راه اندازی انجمن ها ونشریات ادبی، دانشجویی با دانشگاه های «علوم پزشکی،آزاداسلامی وانجمن ادبی عمّان سامانی» می پردازد که ماحصل آن علاوه برفراهم آوری علاقه مندان فراوان به ادبیات«ایران زمین» یادمان نوشته هایی است سرشار ازعاطفه ومهر ازسوی دانش آموزان ودانشجویان علاقه مند به کلاس های پررونق ایشان.

نوشته های زیبایی که طعم معلّمی رادرمزاق این ادیب اریب هرروز شیرین تر می کرد،زیرااواز آن دسته ازآموزگارانی بود که تلاش داشت تا جریان زندگی را دررگ های معنویّت آینده سازان این دیار پرجوش تر نماید. کسی که همواره جمع را برتفریق ترجیح می داده وبه جای تقسیم به ضرب محبّت ها ایمان داشت.

«مرید»درکنار انجام امور آموزشی وفرهنگی مانند شرکت فعّال درمراسم شب های شعرملّی ومنطقه ای به مناسبت های مختلف،به امرچاپ ونشر که ازگذشته با آن آشنایی داشت همواره علاقه مند بود که ازآن جمله می توان به همکاری با نشریات محلّی ونیز راه اندازی«انتشارات مرید» در«شهرکرد» ازسال 1377ه ش/1419ه ق/ 1998م اشاره داشت که ماحصل این اقدامات علاوه برانتشارمقالات واشعار متعدد درجرایدملّی ومنطقه ای،چاپ کتاب های ذیل است:

مجموعه ی شعر:

فجرآوران خیبر،(با همکاری شاعران دیگر)،اندیمشک،بی نا،1362ه ش.

دوس‍ت‍ی‌ ش‍ای‍د،تهران، ت‍ه‍ران‌، وزارت‌ آم‍وزش‌ و پ‍رورش‌، م‍ع‍اون‍ت‌ پ‍رورش‍ی‌، اداره‌ ی ک‍ل‌ّ ام‍ور ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ و ه‍ن‍ری‌،1374ه ش/چ دوّم 1378ه ش(ش‍ه‍رک‍رد، م‍ری‍د،چ اوّل این ناشر۱۳82ه ش).

*

تصحیح:

زل‍ف ع‍ل‍ی‌ کرانی بختیاری،دی‍وان‌ م‍لّا زل‍ف  ع‍ل‍ی‌ ک‍ران‍ی‌ ب‍خ‍ت‍ی‍اری‌،ش‍رک‍ت‌ ان‍ت‍ش‍ارات‍ی‌ اس‍ات‍ی‍د ق‍ل‍م‌ ت‍ه‍ران‌، ۱۳۸۰ه ش/(ش‍ه‍رک‍رد،م‍ری‍د،چ اوّل این ناشر) ۱۳۸۰ه ش.

ش‍ی‍دای‌ چ‍ه‍ارم‍حال‍ی‌ ده‍ک‍ردی‌، ع‍بّ‍اس‌،دی‍وان‌ ش‍ی‍دا م‍ی‍رزا ع‍ب‍ّاس‌ خ‍ان‌ چ‍ه‍ارم‍ح‍ال‍ی‌ ده‍ک‍ردی‌،ش‍ه‍رک‍رد، م‍ری‍د، ۱۳۷8ه ش/(چ دوّم)1379ه ش.

‏ ش‍ه‍وازی‌ ب‍خ‍ت‍ی‍اری‌،س‍ت‍ار،ی‍ک‌ ع‍م‍ر ش‍ی‍دای‍ی‌ ت‍ام‍ل‍ی‌ در اه‍م‍یّ‍ت‌ م‍طب‍وع‍ات‌ و رس‍ال‍ت‌ روزن‍ام‍ه‌ن‍گ‍اران‌ ب‍ا ن‍گ‍اه‍ی‌ ب‍ه‌ دف‍ت‍ر زن‍دگ‍ان‍ی‌ ش‍اع‍ر روزن‍ام‍ه‌ن‍گ‍ار اس‍ت‍اد م‍یرزا ع‍ب‍ّاس‌ چ‍ه‍ارم‍ح‍ال‍ی‌ ده‍ک‍ردی‌ ش‍ی‍دا، ش‍ه‍رک‍رد، م‍ری‍د،۱۳۸۱ه ش.

ن‍ورب‍خ‍ش‌،ع‍بّ‍اس‌،زن‍دگ‍ی ن‍ام‍ه‌ خ‍ان‍وادگ‍ی‌ ح‍ض‍رت‌ آی‍ت‌ال‍ل‍ه‌ ح‍اج‌ آس‍ی‍ّدم‍ح‍م‍ّدک‍اظم‌ ن‍ورب‍خ‍ش‌ زان‍ی‍ان‍ی‌ و ف‍رزن‍دان‌،ش‍ه‍رک‍رد،م‍ری‍د،۱۳۸۰ه ش.

***

اگرچه دراین راستا ،«انتشارات مرید»چاپ کتاب های مختلف علمی وادبی دیگری رانیز دردستورکارخود همواره مدّنظر داشته است که ازآن جمله می توان این آثاررا معرّفی نمود:

‏«ش‍ی‍دای‌ چ‍ه‍ارم‍حال‍ی‌ ده‍ک‍ردی‌،ع‍بّ‍اس‌،دی‍وان‌ ش‍ی‍دا م‍ی‍رزا ع‍ب‍ّاس‌ خ‍ان‌ چ‍ه‍ارم‍ح‍ال‍ی‌ ده‍ک‍ردی‌ش‍ه‍رک‍رد، م‍ری‍د، ۱۳۷8ه ش/(چ دوّم)1379ه ش.

ده‍ک‍ردی‌،م‍ح‍مّ‍د،اع‍دام‍ی‌،ش‍ه‍رک‍رد، م‍ری‍د،۱۳۷۹ه ش.

‏اق‍ت‍داری‌،ج‍ع‍ف‍ر،خ‍وش‍ن‍وی‍س‌،ح‍م‍ی‍درض‍ا،اخ‍ت‍لالات‌ و ب‍ی‍م‍اری ه‍ای‌ ک‍ب‍د و م‍ج‍اری‌ص‍ف‍راوی‌،ش‍ه‍رک‍رد،م‍ری‍د،۱۳۷۹ه ش.

‏‏ده‍ک‍ردی‌، م‍ح‍م‍ّد،روی‍ای‌ س‍وخ‍ت‍ه‌، ش‍ه‍رک‍رد، م‍ری‍د، ۱۳۷۹ه ش.

‏م‍ی‍رم‍ح‍مّ‍دی‌ م‍ی‍ب‍دی‌، ع‍ل‍ی‌م‍ح‍مّ‍د، غفاریان،م‍ح‍م‍ّدرض‍ا،‌زراع‍ت‌،م‍ج‍م‍وع‍ه‌ س‍والات‌ آزم‍ون‌ ک‍ارش‍ن‍اس‍ی‌ ارش‍د ،ش‍ه‍رک‍رد،م‍ری‍د،۱۳۷۹ه ش.

 ...

آشنایی با پورتال تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)

http://lms.imam-khomeini.ir

عظمت انقلاب اسلامی و نقش شخصیت، اندیشه­، آراء و آثار حضرت امام خمینی(س) در پیدایش و تداوم نظام جمهوری اسلامی، نیاز نسل‌های آینده به آثار بنیان‌گذار و پرچم‌دار نهضت جهانی اسلام، نشر و اشاعۀ صحیح و کامل آراء و آثار آن عزیز، و جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب اسلامی، از جمله عواملی بودند که موجب شد تا حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی(ره) طی نامۀ مفصلی از حضرت امام درخواست نماید نظر مبارکشان را نسبت به چگونگی بررسی، تنظیم و نشر اسناد و آثار خود اعلام فرموده و مرجعی را جهت نظارت و تعیین صحت و سقم آنچه که به نام امام در داخل و خارج کشور منتشر می‌شود، تعیین نمایند. حضرت امام در تاریخ 1367/6/17 طی حکمی، مسؤولیت تنظیم و تدوین کلیه مسایل مربوط به خود را به فرزند گرامیشان واگذار نمودند؛ که به موجب آن، «مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)» تشکیل شد و فعالیت‌های خود را از سال 1367 آغاز کرد.

در سال 1370، به ­منظور تصحیح، تحقیق و عرضه تألیفات حوزوی حضرت امام(س) و نیز تقریرات دروس ایشان و شروح تدوین شده بر کتب آن حضرت، دفتر نمایندگی مؤسسه در قم، تأسیس گردید. این دفتر تاکنون توانسته است ده‌ها جلد از تألیفات علمی و حوزوی و نیز تقریرات شاگردان حضرت امام(س)  را با تحقیقات متقن و مورد نیاز، به­دست چاپ و نشر برساند.

با پایان یافتن کار تصحیح و تحقیق آثار حضرت امام(س) و نیز اکثر تقریرات درس­های ایشان، دفتر قم در کنار فعالیت­های تحقیقاتی ـ پژوهشی، زمینه­های دیگری را در حوزه­های آموزش و اطلاع­رسانی و ترویج اندیشه­های حضرت امام خمینی(س) به منظور بهره­مندی پژوهشگران علاقمند به این­گونه مباحث فراهم آورده است.

این دفتر دارای دو معاونت در حوزة پژوهش و آموزش و چهار مدیریت در حوزة طرح و برنامه، اداری ـ مالی، ویرایش و نشر، روابط عمومی تحت اشراف شورای سیاستگذاری می‌باشد، و با همکاری شوراهای تخصصی پژوهشی، علمی و آموزشی، فعالیت می‌کند.

 

آموزش مجازی

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری فقیه اصولی، فیلسوف عارف و اندیشمندی سیاست­مدار در سال 1357، نسلی که با همراهی آنان و متابعت از امام خمینی پایه­گذار نهضتی عظیم در جهان بودند وظیفه دارند افکار و اندیشه­های بنیان­گذار انقلاب را به نسل­های آینده منتقل نمایند تا جوانانی که به عنوان نسل دوم و سوم و ... در دوران حضور امام خمینی نبودند با اصول و بنیان­های انقلاب آشنا گردند. این وظیفه مهم در ابتدا به صورت نشر آثار قلمی و بیانی امام خمینی توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی عرضه گردید و با استقبال فراوانی مواجه شد و سپس به زبان­های مختلف دنیا نیز ترجمه گردید.

گام بعدی برای نسل جدید، آموزش همان آموزه­های بنیادی است، که در اندیشه امام خمینی(س) تبلور یافته است، اینک با گسترش فضای مجازی و روی­آوری نسل جوان به این فضا، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در صدد برآمده است تا از این فضای ارزشمند در راستای نشر افکار و اندیشه­ های امام خمینی(س) که از وظایف اصلی آن می­باشد، بهره ببرد.

گستره این آموزش­ها شامل تمامی وزارت­خانه­ ها، نهادها و ارگان­های مختلف، نیروهای نظامی و انتظامی و مراکز دانشگاهی و حوزوی می­باشد.

 

معرفی پایگاه اطلاعاتی نور

https://www.noormags.ir

بزرگتــرین بانـک مقــالات علـوم اسـلامی و انســانی

پایگاه مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعاتی متنی-تصویری است که در راستای تسهیل و ترویج امر پژوهش، وظیفه شناسایی و عرضه مجلات تخصصی علوم اسلامی و انسانی در فضای مجازی را بر عهده دارد.

پایگاه مجلات تخصصی نور از مجموعه پایگاه های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که وظیفه شناسایی و عرضه مجلات تخصصی علوم انسانی و اسلامی را بر عهده دارد .

بر کسی پوشیده نیست که امروزه مجلات - به ویژه در حوزه موضوعات تخصصی - به یکی از مهمترین ابزارهای تولید، عرضه، نقد و استفاده از علوم تبدیل شد­ه­ اند.

با ورود اینترنت به عرصه اطلاع رسانی علمی، این کارکرد ابعاد گسترده ­تری یافته و این امکان فراهم شده است تا بسیاری از مجلات نیز با به کار گیری ابزار جدید به شکلی نو و کارآمدتر در اختیار محققان قرار گیرند.

در همین راستا شبکه جهانی نور وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از سال 1377 اقدام به عرضه مجلات مربوط به علوم اسلامی و علوم انسانی بر روی پایگاه حوزه نمود. استقبال کاربران از یک سو و قابلیتهای روز افزون مورد نیاز متخصصان مراجعه کننده از سوی دیگر، این شبکه را بر آن داشت تا با راه اندازی «پایگاه مجلات تخصصی نور» پاسخگوی این نیاز باشد.

آنچه در این پایگاه عرضه شده است حاصل تلاش بی وقفه همکاران ما در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور از مهرماه سال 1384 تا کنون می­باشد.

معرفی پایگاه اطلاعاتی SAGE


SAGE


یکی از قویترین پایگاه های اطلاعاتی در حوزه های مختلف از قبیل علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم پزشکی و بهداشتی، علوم زیستی و مهندسی است که از طریق نشانی مستقیم  http://online.sagepub.com  قابل استفاده است. لازم به ذکر است که برای استفاده از پایگاه فوق و دریافت متن کامل مقالات، لازم است تا کاربران محترم پس از ورود به صفحه اصلی این پایگاه به نشانی فوق، از طریق لینک Register Here در سمت راست بالای صفحه، ابتدا در این پایگاه ثبت نام کرده و یک نام کاربری (username) و کلمه عبور (password) برای خود اختصاص دهند و برای هر بار استفاده به کمک این نام کاربری و کلمه عبور وارد شده (sign in) و به جستجوی مقالات مورد نیاز خویش بپردازند.

از ویژگی‌های این پایگاه می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

 

 

- مشتمل بر بیش از 250000 مقاله از 500+ ژورنال تماماً بازبینی شده؛

- دسترسی به آرشیو تا سال 1999؛

-  پوشش دهنده موضوعات مختلف به شرح ذیل:

علوم رفتاری(9ژورنال)، علوم تغذیه(1ژورنال)، مردم‌شناسی و باستان‌شناسی(19)، مطالعات قومی و نژادی(15ژورنال)، زبان‌شناسی(12 ژورنال)، ادبیات(3 ژورنال)، موسیقی(8 ژورنال)، فلسفه(8 ژورنال)، مدیریت و بازرگانی(60 ژورنال)، ارتباطات و رسانه(37 ژورنال)، روان‌درمانی و مشاوره(8 ژورنال)، جرم شناسی و حقوق جنایی(26 ژورنال)، مطالعات فرهنگی(28 ژورنال)، اقتصاد و توسعه(25ژورنال)، علوم تربیتی و آموزش(81 ژورنال)، مهندسی(16 ژورنال)، علوم محیطی(4 ژورنال)، مطالعات خانواده(9 ژورنال)، علوم جنسیتی(11 ژورنال)، جغرافیا و علوم محیطی(18 ژورنال)، علوم پزشکی پایه(33 ژورنال)، پزشکی کلینیکال(71 ژورنال)، معلولیت(3 ژورنال)، پرستاری(27 ژورنال)، موضوعات مختلف پزشکی(24 ژورنال)، مطالعات اجتماعی در خصوص سلامت(7 ژورنال)، تاریخ(16 ژورنال)، خشونت و رفتارهای پر خطر(6 ژورنال)، علم مواد(19 ژورنال)، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل(46ژورنال)، روان‌کاوی و تحلیل روانی(1 ژورنال)، روان‌شناسی(83 ژورنال)، روش تحقیق(30 ژورنال)، خدمات اجتماعی و سیاست اجتماعی(12 ژورنال)، جامعه شناسی(94 ژورنال)، آمار(3 ژورنال)، الهیات و علوم دینی(13 ژورنال)، کارگزینی و منابع انسانی(13 ژورنال)؛

- ژورنال‌ها و مقالات بیش از 225 انجمن تخصصی علمی و دانشگاه که توسط SAGE منتشر می‌گردد؛

- 273 ژورنال در Journal Citation Reports®(2008) رتبه‌بندی شده‌اند؛ که در موضوعات ذیل جزو 20 ژورنال برتر می‌باشند:

مدیریت و بازرگانی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، تاریخ و فلسفه، کتابداری و اطلاع‌رسانی، علوم تربیتی و آموزش، جغرافیا، ارتباطات، جهانگردی و هتل‌داری، روان‌شناسی، دندان‌پزشکی، پرستاری، پزشکی ورزشی؛

تهیه کننده: SAGE Publications

برای ورود به پایگاه SAGE Journals بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

http://www.online.sagepub.com

http://www.flinders.edu.au/library/tutorial