کتابخانه عمومی آیت الله احمدی شهرکرد
کتابخانه عمومی آیت الله احمدی شهرکرد

کتابخانه عمومی آیت الله احمدی شهرکرد

معرفی کتاب تنوره دیو پژوهشی درباره اعتیاد -اثر نورالله محمدی

 

نورالله محمدی نویسنده این اثر، پزشکی است که طی ۲۰ سال گذشته مشغول مداوای معتادان به مواد مخدر بوده است. او در این مدت، با بیماران صحبت کرده و علل گرایش آن‌ها به این مواد را بررسی کرده است. او همچنین درباره دیدگاه‌های مختلف مردم درباره معتادان تحقیقاتی انجام داده که نتایجش در این کتاب درج شده است.

کتاب پیش رو در ۶ فصل تنظیم شده و نویسنده در هر یک از فصل­‌ها از دیدگاه ویژه ای به مقوله اعتیاد نگاه کرده است. در اولین فصل،  به بررسی مناقشه برانگیز اصطلاحاتی چون اعتیاد، سوءمصرف مواد و  نشانه­‌های اعتیاد پرداخته شده است. در همین فصل بخش مفصلی به آراء و نظریه‌های متخصصان جامعه شناسی، روان­شناسی و پزشکان درباره اعتیاد اختصاص دارد.

فصل دوم به پیشینه شناخت بشر و شیوه­‌های استفاده اش از مواد مخدر  و سپس پیشینه استفاده از مواد مخدر در ایران اختصاص دارد. دسترسی به دقیق‏ ترین تاریخ و زمان مصرف مواد مخدر توسط بشر کار بسیار دشواری است. زیرا به‏ درستی نمی ‏توان تعریف اعتیاد و وابسته‏ شدن به یک ماده در جهان امروز را برای تمامی اعصار بکار برد. در بخش‌هایی از تاریخ به ویژه در دوره‏‌های کهن، تدخین و دود دادن برخی گیاهان و استفاده از دود آن‌ها از جمله آیین‏‌های اجتماعی محسوب می‌شده است.

فصل سوم این اثر در پی معرفی صحیح از یک فرد معتاد است و در آن به سوال هم پاسخ داده می‌شود که معتاد، یک بیمار است یا بزهکار؟ در فصل چهارم هم درباره انواع مواد مخدر مطالبی ارائه می شود. مواد مخدر را می‏ توان از جهات گوناگون طبقه‏ بندی کرد. از جهت سریع‏ الاثر بودن و انواعی که دوام بیشتری دارد، یا از جهت نحوه مصرف و استعمال. گروهی از مواد مخدر در موقعیت ‌های مجاز و قانونی استفاده می‏ شوند که در کتاب معرفی شده اند.

فصل پنجم یکی از مهمترین فصل‌های این کتاب است. در واقع نویسنده در چهار فصل قبلی تلاش کرده شناخت جامع الاطرافی از اعتیاد و مصرف کننده مواد ارائه کند تا در فصل پنجم هنگام تبیین اصول درمان و شیوه­‌ها و برنامه‌های درمانی، فهم مطلب آسان­ تر صورت گیرد. در این فصل اصول حاکم بر روش‌های درمان اعتیاد را مورد بازبینی قرارداده است. روش‏های درمانی اعتیاد مسیر طولانی را پشت سرگذاشته و آنچه مسلم است با پیشرفت پزشکی و امکان بررسی دقیق و همه ‏جانبه جسمی و روانی بشر، این روش‌ها تکامل یافته و هر روز از نقائص آن کاسته می ‏شود.

نویسنده اثر در فصل ششم مهمترین تجربیات علمی و عملی خود را که بیش از ۲۰ سال در امر درمان معتادان بوده به صورت پرسش‌های کلیدی همراه با پاسخ‏‌های مختصر گرد آورده است.

این کتاب به تازگی با ۲۸۰ صفحه، شمارگان ۵ هزار نسخه و قیمت ۳۰۰ هزار ریال منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.